Massage opleiding Ontspanning   Weekendcursus     Contact
 
Basiscursus Masseren   Bewustwording Avondcursus    
Massage Cursus  
Massagepraktijk
Massage workshop Privélessen massage
 
Massage opleiding
Massage workshop
Beginners cursus
Gevorderden cursussen
Cursus pulsing
Privélessen massage
Diverse workshops
Lesdata en prijzen
Aanmelden
Trainers en M-team
Cursuscentrum
Veel gestelde vragen
Recensies
 
 
 
Massage praktijk
Integratieve massage
Waarom massage?
De masseur
Veel gestelde vragen
Recensies massage
Prijzen massage
Bereikbaarheid per OV
Route met de auto
 
 
 
Contact
Blog artikelen
Links
 
 
 
Aanmelden nieuwsbrief



Tips om optimaal te genieten van een massage

Je gaat naar de masseur? Profiteer daar optimaal van en haal er alles uit wat mogelijk is! Onderstaande aandachtspunten helpen je om zoveel mogelijk van een ontspanningsmassage te genieten:

  • Eet matig en drink meer
    Met een volle buik op de massagetafel liggen is echt niet prettig. Het beïnvloedt ook de werking van de massage, omdat je lijf bezig is met de spijsvertering. Ná een massage is het van belang om wat meer water of kruidenthee te drinken. Als je dat van tevoren al doet, is de kans groot dat de massage onderbroken moet worden omdat je naar de wc moet. Dat kun je voor de zekerheid wel nog even doen voor aanvang.

  • Neem een douche
    Met een schoon lijf op de massagetafel gaan liggen, is in verband met de hygiëne erg prettig voor zowel jezelf als de masseur. Daarnaast komt het ook je ontspanning ten goede. Gebruik na het douchen liever geen bodylotions en dergelijk, omdat je gemasseerd gaat worden met massageolie. Trek makkelijke kleding aan die niet gevoelig is voor olievlekken, bijvoorbeeld van katoen.

  • Neem de tijd
    Vertrek op tijd, zodat je niet gestrest aankomt als je oponthoud hebt. Het is jammer als je het begin van de massage nodig hebt om bij te komen van de reis. Ook na de massage meteen door moeten naar een volgende afspraak geeft spanning en het doel is juist de ontspanning! Veel beter is het om een rustige dag met veel ruimte en tijd voor jezelf te hebben. Zodoende kun je nog lang nagenieten van de massage.

  • Wat wil jij?
    Vooraf kun je aangeven wat je graag wilt (en wat je niet wilt) en kun je vragen stellen. Geef het aan als er klachten en/of aandachtsgebieden zijn. Als je medische bijzonderheden hebt, deel dat dan altijd en denk hierbij ook aan allergieën. Een masseur is geen medicus of fysiotherapeut, dus als je twijfelt of massage nu goed voor je is, overleg dan met je behandeld arts of huisarts. Je gevoelens mag je ook delen, vooral als je het nog een beetje spannend vindt. De masseur doet al het mogelijke om het voor jou zo comfortabel mogelijk te maken. Dat gaat nog beter als jij tijdig aangeeft wat je wel en niet prettig vindt.

  • Wees niet verlegen
    Je mag zelf kiezen of je al je kleding uitdoet of iets aanhoudt. Meer kleding aanhouden kan ten koste gaan van de massage, maar gespannen zijn omdat je helemaal bloot bent ook! De masseur is een professional die je snel en zorgvuldig toedekt met een doek, zodra je op de massagetafel ligt. Maak je daarna niet meer druk om je lijf. De masseur is niet bezig met je huidtype, lichaamsbeharing, cellulitis of buikje. Het gaat om jouw welzijn en ontspanning! En weet: de masseur is ook een mens met zijn fysieke imperfecties.

  • Ontspan je lijf
    De masseur doet het werk en jij dus niet. Je hoeft niet te gaan helpen als de masseur bijvoorbeeld een arm of een been optilt. Je mag echt helemaal ontspannen en loslaten. Als je merkt dat je om wat voor reden dan ook gespannen bent, spreek dat dan uit. Samen kun je dan kijken wat hiervoor kan helpen. Uiteraard kun je wel bewegen als je niet helemaal lekker ligt. Het helpt ook om op je ademhaling te letten. Als je diep en rustig inademt en je voorstelt dat je op je uitademing loslaat, zal je meer ontspannen.

  • Stop met nadenken
    Wellicht makkelijker gezegd dan gedaan, want het hoofd is nou eenmaal heel erg goed in nadenken. Toch zijn de meeste dingen tijdens de massage echt niet zo belangrijk. Merk je dat de gedachtestroom maar door en door gaat, richt dan je aandacht steeds opnieuw op de handen van de masseur. Dat maakt het makkelijker om met je aandacht bij je lijf te zijn en minder in je hoofd. Wat hierbij ook goed kan helpen is op je ademhaling te letten en de volgende tip.

  • Ga niet kletsen
    Praat niet over van alles en nog wat tijdens de massage, behalve als er iets is wat met de massage te maken heeft. Feedback geven aan de masseur kan de massage alleen maar prettiger maken, maar je kunt dit ook bewaren voor na de massage. Als iets niet fijn is, geef dat dan direct aan.

  • Kom rustig bij
    Na de massage van de tafel afspringen en snel overgaan tot de orde van de dag, is geen goed idee. Kom met je lijf weer langzaam in beweging en ga daarna eerst even op de rand van de massagetafel zitten. Als je voelt dat je niet duizelig bent, wat wel eens gebeurt na een massage, stap je pas van de tafel. Je kunt je daarna rustig aankleden en nog wat water drinken dat voor je klaarstaat.

  • Maak een nieuwe afspraak
    Grote kans dat je na de massage denkt: “Dit moet ik vaker doen!” Neem dat idee ter harte en maak meteen een nieuwe afspraak. Als je uitstelt gaan er snel weken overheen en last minute een afspraak maken kan vaak niet op het moment waarop jij kunt. Weet ook dat de effecten van een massage cumulatief zijn, ofwel: hoe vaker een massage, hoe beter jij je zult voelen en hoe sneller je lichaam zal reageren.

Geschreven door Robin van Wees ©, april 2014. Delen met bronvermelding is oké, anders alleen met toestemming.

Een printversie (pdf) van deze informatie kun je hier vinden.

Wil jij vaker tips of andere informatie over massage ontvangen? Meld je links aan voor de nieuwsbrief!



   
Copyright © 2005-2017 | OMB Academie | Massage Opleiding - Cursus - Workshop | Tel: 06 45 44 45 69 | KvK: 27256565 | Disclaimer